Domino

 

Domino _Final

Motivering

In deze activiteit oefenen we enerzijds de taalvaardigheid om mondelinge communicatie te versterken, en anderzijds oefenen we wiskunde door de basiselementen van de geometrie in theorie en praktijk aan te leren. We leren ook te leren op zich, door elementen voor zelfstudie en zelfbeoordeling te creëren. We leren ten slotte ook autonoom handelen en initiatief te nemen door te leren in teamverband te werken. 

Stap voor stap

1

Om onze domino van geometrische figuren te maken, verven we eerst alle stukjes hout met de verschillende kleuren verf en laten we ze drogen.

Domino _1
2

Terwijl de stukken hout drogen, tekenen we met potlood op een wit kartonnen mapje de verschillende geometrische vormen, zoals gelijkzijdige driehoeken, vierkanten, kegels, cirkels, rechthoeken enz.

Domino _2
3

Wanneer deze klaar zijn, snijden we ze één voor één uit.

Domino _3
4

Tenslotte kleven we met behulp van de Pritt-lijmstift een geometrische vorm op elk van de kanten van de rechthoekige stukjes hout, om dominostukken te maken.

Domino _4

Extra activiteit

Als aanvullende activiteit stellen we de leerlingen voor hun eigen spel te maken en het te gebruiken als zelfstudiemiddel.

Benodigdheden

  • rechthoekige stukjes hout
  • verschillende kleuren verf
  • penseel
  • wit kartonnen mapje
  • potlood
  • schaar
  • Pritt-lijmstift

Doelstelling

Algemeen

  • Een domino maken om de geometrische figuren te oefenen.

Specifieke kenmerken

  • De verworven kennis over geometrische figuren versterken.
  • Hulpmiddelen voor zelfstudie leren gebruiken.
  • Creativiteit versterken.

Methodologie

  • Kennis over de leerstoffen Kunst, Taal en Literatuur, Tweede Taal en Literatuur, en Wiskunde.