Kleurenkubus

 
Artistieke ontwikkeling
8 tot 9 jarigen
1 uur

Kleurenkubus

De culturele en artistieke competentie wordt ontwikkeld door het inzetten van divergerende en convergerende denkvaardigheden; dit impliceert het herbewerken van ideeën, het vinden van inzicht in bronnen, vormen en kanalen.

De competentie om te leren hoe je moet leren wordt ontwikkeld door het in praktijk brengen van vaardigheden voor het verkrijgen van informatie en met name dit om te zetten in eigen kennis, waarbij de nieuwe informatie gerelativeerd wordt en geïntegreerd wordt met reeds verworven kennis en de nieuwe kennis en vaardigheden in diverse contexten kunnen toepassen.

Stap voor stap

1

Maak samen met uw leerlingen de mal om de kubus te bouwen. Verdeel dan met behulp van potlood en liniaal de vlakken in 4 gelijke rijen en 4 gelijke kolommen; in totaal moet elk vlak 16 getekende vierkantjes bevatten. Om onze kleurenkubus af te maken moeten we de kleuren rangschikken en mixen zodat elk vlak op dezelfde wijze ingekleurd is.

1
2

En dan de mal uitknippen.

2
3

Om de kubus drimensionaal te bouwen vouwen we ieder vlak.

3
4

Na het vouwen plakken we de uiteinden van de kubus met de Pritt-stift, en dan is onze kleurenkubus klaar!

4
Meer?

Om de activiteit uit te breiden gaan we verder met het experimenteren van de kleuren en maken we een eigen creatie door gebruik van allerlei mogelijkheden van kleurcontrasten, -variaties en combinaties. Je kunt verschillende ondergronden gebruiken zoals glas of papier-maché.

Benodigdheden

  • Wit kartonblad
  • Potloot
  • Liniaal
  • Verf in basiskleuren
  • Penselen
  • Pritt-stift

Doelstelling

Algemeen

  • Een geometrische kubus creëren.

Specifieke kenmerken

  • Kennisnemen van de kleurenreeks van de basiskleuren.
  • Een geometrische kubus bouwen.
  • Met kleuren experimenteren.

Methodologie

  • Zoeken naar de mogelijkheden van contrastkleuren, -variaties en -combinaties door de resultaten op verschillende ondergronden te zien.