Mijn kamer

 
Wetenschap en techniek
10 tot 11 jarigen
3 sessies van 1 uur

Mijn kamer

De Competentie van kennis en interactie op het gebied van de fysieke wereld wordt ontwikkeld door te werken rond de juiste perceptie van de fysieke ruimte waarin het leven en de menselijke activiteit zich afspelen, zowel op grote schaal als in de onmiddellijke omgeving, en door te werken rond de vaardigheid om op de omringende ruimte in te spelen: zich erin voortbewegen en problemen oplossen waarbij voorwerpen en hun positie een rol spelen.

Stap voor stap

Om de maquette van de kamer de maken, vragen we onze leerlingen in eerste instantie om de hoogte en breedte van de muren, deuren en ramen ervan op te meten. Ze meten tevens de hoogte, breedte en diepte van de meubels. Voordat we aan de maquette beginnen, maken we een schets op een schaal van 1m:3cm, waarbij we de muren, deuren, ramen en de plaats van de meubels tekenen.

1

Nu hebben we de nodige informatie om onze maquette te maken. Eerst maken we de muren. Hiervoor knippen we de kartonnen vellen volgens de lengte en de hoogte. Laat altijd een paar centimeter over als opstaande rand om ze met de Pritt plakstift aan elkaar te kleven.

01
2

Op het rubber tekenen we de elementen van de kamer, zoals muren, deuren en ramen en we knippen ze uit.

02
3

We kleven ze met de Power Pritt plakstift aan een kartonnen vel dat als ondergrond zal dienen voor onze maquette.

03
4

Tot slot tekenen we onszelf op het rubber, knippen we onszelf uit en kleven we onszelf met de Power Pritt plakstift op een wasknijper.

04
Meer?

Om de activiteit uit te breiden, zoek je het werk 'De slaapkamer te Arles' (1888) van Vincent Van Gogh op. Je toont dit op een digitaal bord en observeert het perspectief van de kamer.

Benodigdheden

  • Karton
  • Potlood
  • Schaar
  • Pritt plakstift
  • Power Pritt plakstift
  • Rubber
  • Wasknijpers
  • Liniaal
  • Kleuren

Doelstelling

Algemeen

  • Een maquette op schaal van je kamer maken.

Specifieke kenmerken

  • Voorstellingen en constructies op schaal maken.
  • Zelfstandigheid en creativiteit stimuleren.

Methodologie

  • Perceptie en voorstelling op schaal van gekende ruimtes.
  • Gebruik en interpretatie van verschillende voorstellingen van eenzelfde ruimte (plannen, luchtfoto's, schetsen en andere technologische middelen).