Symmetrie met Taj Mahal

 
Wiskunde
10 tot 11 jarigen
1 uur

Taj Mahal

De Competentie wiskunde wordt ontwikkeld binnen de kennis en beheersing van de wiskundige basiselementen (verschillende soorten cijfers, maten, symbolen, geometrische elementen, etc.) in reële of gesimuleerde alledaagse situaties, en bij het in praktijk brengen van beredeneringsprocessen die leiden tot het oplossen van problemen of het verkrijgen van informatie.

De Artistieke en culturele competentie wordt ontwikkeld het herkennen van verschillende vormen en kennis op te doen van buitenlandse architectuur.

Stap voor stap

1

Met behulp van het digitale schoolbord gezamenlijk de foto's van de Taj Mahal observeren. Met elkaar de verschillende geometrische figuren die je daarin ziet analyseren en classificeren; ook de symmetrie in elk monument observeren. 

Vervolgens kiest elke leerling(e) een paar architectonische elementen van de Taj Mahal uit, bijvoorbeeld koepels, ramen, deuren, zuilen... en tekent deze als geometrische figuren op de kurkplaat en de gekleurde blaadjes. 

1
2

De geometrische figuren knippen we uit waardoor we deze zowel van kurk als van gekleurd papier gemaakt hebben.

2
3

Als we de verschillende Taj Mahal-elementen getransformeerd hebben in geometrische figuren dan maken we een symmetrische compositie; dit kan een imitatie van de Taj Mahal zijn of een eigen creatie op een wit A2 kartonblad.

3
4

Wanneer we de compositie symmetrisch bovenop het kartonblad hebben gelegd dan gaan we alle elementen met witte Pritt knutsellijm opplakken.

4
Meer?

Ter uitbreiding van de activiteit maken we een ritje door ons dorp of onze stad; we kiezen belangrijke gebouwen uit waar we geometrische figuren van maken.

Benodigdheden

  • Kurk
  • Witte Pritt knutsellijm
  • Schaar
  • Potlood
  • Liniaal
  • Gekleurd papier
  • Kartonblad A2
  • Vilt

Doelstelling

Algemeen

  • Een symmetrische compositie met Taj Mahal-elementen maken.

Specifieke kenmerken

  • De symmetrie van de Taj Mahal herkennen.
  • Geometrische figuren op/in gebouwen en monumenten herkennen.
  • Geometrische figuren in drie dimensies bouwen.

Methodologie

  • Herkenning van symmetrie in figuren en voorwerpen. 
  • Schets van een vlakke symmetrische figuur aan de buitenzijde van een bepaald element. 
  • Belangstelling voor een duidelijke en geordende presentatie van geometrische werken.