Theater

 
Artistieke ontwikkeling
6 tot 7 jarigen
1 uur

Theater

De Artistieke en culturele competentie wordt ontwikkeld met behulp van impliciete creativiteit in het uiten van gevoelens aan de hand van visuele en podiumkunsten.

Zelfstandigheid en eigen initiatief wordt in praktijk gebracht door het verwerven van bewustwording, door toepassing van een combinatie van interrelationele persoonlijke waarden en houdingen, zoals zelfkennis en zelfwaardering, creativiteit en emotionele beheersing.

Stap voor stap

1

Geef om te beginnen elke leerling 4 halve kartonblaadjes.

Teken eerst de contouren van een gezicht op een karton. Teken vervolgens op de resterende kartonbladen verschillende gezichtsuitdrukkingen om de emoties weer te geven, maak verschillende monden, wenkbrauwen, ogen, neuzen, etc.

01
2

Knip dan de verschillende uitdrukkingen, die we hebben getekend, uit.

02
3

Plak voor het theatermasker de verschillende delen van het masker, die we niet willen veranderen, aan elkaar met de Pritt-stift; met behulp van de Pritt Poster Buddie plakken we de onderdelen zoals neus + oog + snor, die we willen gebruiken om ons masker compleet te maken, zodat we steeds kunnen veranderen met allerlei variaties gezichtsuitdrukkingen.

03
4

Met de Pritt alleslijm plakken we het theatermasker op een houten stokje.

04
Meer?

Om de activiteit uit te breiden kun je een theatervoorstelling maken; verdeel de klas in vier groepen. Elke groep moet een draaiboek maken, waarin de personages vier emoties uitdrukken. Als de draaiboeken klaar zijn, improviseert elke leerlingengroep met klasmateriaal een decor en voeren zij hun theaterstuk op voor de andere klasgenoten.

Benodigdheden

  • Karton
  • Stiften
  • Kleuren
  • Schaar
  • Pritt-stift
  • Pritt Poster Buddies
  • Pritt alleslijm
  • Houten stokjes

Doelstelling

Algemeen

  • Theaterpersonages maken, die een emotie weergeven.

Specifieke kenmerken

  • Werken aan ontwerpmogelijkheden.
  • De fantasie stimuleren.
  • Omgaan met emoties.

Methodologie

  • Voorwerpen bewerken en transformeren om ze te gebruiken bij theatervoorstellingen.
  • Experimenteren met allerlei mogelijke expressievormen, met spontane en gerichte gelaatsuitdrukkingen, met contourlijnen en met omlijnde open ruimten die de vorm aangeven.
  • Experimenteren met kleurencombinaties, verschillende verfsoorten en op diverse ondergronden.